piątek, stycznia 08, 2021 10

ręcznie robione gałązki bawełny + prezent kalendarz January 2021

Witajcie w Nowym Roku! Przez ten czas, gdy mnie nie było w mediach, spędzałam miłe chwile z moimi najbliższymi, ale za to dla Was mam teraz wyjątkowy wpis- prezent noworoczny dla Was ode mnie + prezent dla czytelników, kartka z kalendarza na styczeń 2021, którą znajdziecie pod koniec artykułu. Dziś poinstruuję Was jak wykonać piękną dekorację, bardzo modną szczególnie w tym sezonie. Przechadzając się ulicami Irlandii, przeglądając witryny sklepowe, gdy większość butików jest zamkniętych ze względu na lokalną blokadę, zafascynowałam się taką właśnie dekoracją z kwiatów bawełny. Właściwie już od paru miesięcy widziałam ją oczyma wyobraźni w przyszłym moim projekcie. Również w grupie Dizajnerek, do której należę, Ania tworzyła takie gałązki. Potwierdziło się wówczas to, jak bardzo podoba mi się bawełna w roli ozdoby. Widzę ją nie tylko w wazonie, ale też we wieńcu, a także w bukiecie. Sami oceńcie, czy jest taka piękna, jak ja ją widzę? Czy też uważacie, że może znakomicie wypełnić wiązankę na różne okazje? Ja myślę, że bardzo współgra z porą roku - zimą. Ale też ciekawie da się ją ułożyć w kompozycji jesiennej, wiosennej... wreszcie całorocznej. I oczywiście nie byłabym sobą, gdybym nie stwierdziła jak pięknie wygląda w pojedynkę! Tak romantycznie i delikatnie! Pamiętacie moje gałązki srebrników (lunaria annua)? KLIK Kocham takie dekoracje...

Floral Stories Workshop Weekendownik
Chyba wszyscy miłośnicy kwiatów, a także prac związanych z nimi, dekoratorzy wnętrz, floryści od paru lat zauważyliśmy tendencje na odmiany zielonych gałązek liściastych komponowane w tworzonych pracach florystycznych. Nietrudno stwierdzić, które cieszyły się największym powodzeniem ostatnich lat. Niewątpliwie były to liście eukaliptusa i ruskusu. Dodawały bukietom i wiązankom przede wszystkim świeżości, jak też pełności i naturalnego koloru - uspokajały kompozycję (KLIK). Ostatnio zauważyłam tendencję do wiązanek delikatnych, wręcz naturalnych w kolorystyce. Pięknie wypadają susze, i proste, delikatne bukiety. Prawdopodobnie na najbliższe sezony najlepiej w tej roli uzupełnienia bukietu, a nawet w roli głównej zaprezentuje się bawełna! Te delikatne puszyste kulki pasują do suszonych dekoracji i do barw ziemi. Będą to barwy: szarości, stonowane czerwienie, brązy i rudości. Zauważyłam też, że bawełniane łodygi przepełnione kulistymi pąkami ciekawie wypadają w roli głównej bukietów świątecznych i dobrze komponują się nie tylko z wiosennymi pastelami, ale też z tradycyjnymi kolorami zimy takimi jak bordo, czerwień, złoto, srebro i..zieleń gałązek iglastych.

Bawełna to bardzo trafiona dekoracja do każdego wnętrza. Wprowadza naturalny i przytulny klimat poprzez swoją strukturę. Według mnie najpiękniej prezentuje się, gdy jest samodzielnie wyeksponowana. Wnętrza minimalistyczne dobrze ją uwydatnią, ale też bawełna sprawdzi się w stylu rustykalnym i skandynawskim. Ceramika, szkło - zaakceptują ją przy sobie, szczególnie w jadalni oraz w sypialni. Gałązki bawełny już możecie podziwiać w holach banków, czy hoteli, czy też, tak jak pokazałam Wam na zdjęciu z witryny sklepowej - jako ogromną dekorację wnętrza butiku. Bawełna jak widać 'lubi się' z komodami, i ze stolikami. A co z kolorystyką? Pod względem kolorystycznym w obecnych trendach jest ogromne pole do popisu. Jak wyżej pisałam z taką ozdobą modne są przede wszystkim surowe wnętrza, biel, beże i natura. Ale... Nie należy się bać eksperymentów zdobienia gałązkami bawełny według własnego uznania, szczególnie, że o jej długości i kształcie gałązki możecie zadecydować sami! Możecie bardzo łatwo ją stworzyć w warunkach domowych.
Floral Stories Workshop Weekendownik

Na pewno Was zaskoczę, ale zdecydowałam się pokazać Wam dzisiaj jak łatwo możecie samodzielnie zrobić taką dekorację. Nie jest to trudne. i do wykonania gałązek bawełny potrzebujecie łatwo dostępnych materiałów. Podam Wam przykłady użycia kilku zamienników, mimo, że ja moje gałązki bawełny wykonałam tak, jak zwykle z użyciem krepiny (papier krepinowy) zabarwionej farbą akrylową (mieszanką kilku barw) w ostatecznym ciepłym brązie. Nietrudno będzie Wam zdobyć watę. ;) Moje kwiaty bawełny wykonane są z białej waty bawełnianej (w kulkach). Pączki są klejone klejem na gorąco, po pięć kulek waty i uzupełnione właśnie o te wyprofilowane ręcznie i następnie doklejone do pączków maleńkie listki brązowe z krepiny. Do osadzenia główek użyłam drutu florystycznego, i krepiny brązowej do owinięcia drutu oraz nitki do wykończenia pewnych elementów.

To od twórcy zależy jak wkomponuje główki kwiatu bawełny. Początkowo polecam zrobienie właśnie samych pączków. Potem możecie zadecydować, do czego je użyjecie i jak je osadzicie. Czy robicie to na drucie (do bukietu), a jeśli tak, to w jakiej formie? Niektórzy tworzą tak gałązki bawełny, aby były bardzo zbliżone do naturalnych robiąc to na uschniętych gałęziach znalezionych na spacerze. Tak podklejając główki bawełny w kilku miejscach na jednej gałązce, wykorzystują przyniesione gałązki. To bardzo dobre rozwiązanie na szybko. Poza tym wygląda to bardzo realistycznie. I choć taka myśl przeszła mi w głowie, przypomniałam sobie tworzenie moich gałązek jabłoni. (KLIK

Floral Stories Workshop Weekendownik
Z doświadczenia nie polecam takiego łączenia sztucznych detali z naturalnymi gałązkami, ponieważ jak się okazuje każda gałąź (nawet ta najbardziej uschnięta) żyje. Pod wpływem nawet niewielkiego ciężaru gałązki są obciążone. Moje jabłonki po sezonie zawiesiłam pod sufitem do góry nogami i dopiero na wiosnę odwrócę je ponownie w wazonie. Jednak nie mogę sobie wyobrazić, abyśmy tak robili z bawełną! ;) Dlatego właśnie preferuję, materiały sztuczne, druty, nawet słomki. Te najlepiej plastikowe, które niestety (dla krafterów), trudno już znaleźć w sprzedaży.

Gałązki Bawełny z waty kosmetycznej i z krepiny

Floral Stories Workshop Weekendownik


Materiały: 1. NA  JEDEN PĄCZEK BAWEŁNY -5 kulek wacików białych /lub/ 10 cm garści waty białej wstępnie uformowanej w okrągłą i płaską kulkę około 7 cm średnicy 2. NA LISTKI POD PĄCZKIEM 5cm x 5cm krepiny brązowej (dowolny odcień) /lub/ papier w kolorze brązowym 5cm x 6cm (jest nieelastyczny) 3. NA GAŁĄZKĘ 20 cm x 1cm krepiny brązowej /lub/ 30cm x 1cm taśmy brązowej florystycznej, /lub/ 40cm x 1 cm dowolnego nieelastycznego papieru brązowego. 

Dodatkowo: Drut florystyczny, /lub/ długa słomka prosta, /lub/ patyk na szaszłyki, itp; klej na gorąco; wikol /lub/ klej pva; nitka w zależności od upodobania może być biała /lub/ brązowa; nożyce.



Sposób wykonania:

1. Uformuj główkę bawełny. Zwykle tradycyjna dekoracyjna bawełna posiada pięć puszków. w kształcie odwróconych migdałów. Możesz użyć podobnie jak ja pięć małych kulek (tylko taką watę udało mi się znaleźć w drogerii) i uformować je dłońmi na 'migdały' a następnie posklejać je do siebie węższą stroną na kształt kwiatka klejem na gorąco, uważając aby klej był niewidoczny na jednej stronie kwiatka. Możesz również użyć waty urywanej i gdy urwiesz 10 cm z całej bali waty, uformuj ją najpierw w jedną dużą, okrągłą i płaską główkę na około 7 cm średnicy. Następnie zaczynając od środka tej kulki igłą z nitką białą lub z nitką brązową przedziewaj pięć razy w równych odstępach - tworząc pięć płatków. Ściągaj trochę mocniej niż wysokość samej waty, tak aby płatki się wytworzyły.

2. Następny ruch to wycięcie pięciu listków pod główkę kwiatu bawełny. Potnij kawałek papieru brązowego na równe 5 kawałków. Wycinaj kolejno owalne (dłuższe od migdałków) listki. Aby efekt był bardziej realistyczny dotnij przy krawędzi po obu stronach każdego listka 'wąs' na 1 mm szerokości i połowę długości listka. Jeśli pracujesz na materiale elastycznym uformuj uwypuklenie palcami, rozciągnij krepinę. Jeśli używasz papieru nie rozciągającego się, warto delikatnie każdy listek ukulać w dłoni, aby się pogniótł (lub zrób to jeszcze przed przystąpieniem do wycięcia listków). Po wycięciu listków pozostaw ścinki - będą potrzebne na sam koniec do wykończenia główki bawełny.

3. Kolejnym etapem stworzenia gałązki bawełny jest przygotowanie drutu do umocowania główki bawełny. Drut o długości około 30 cm (lub dłuższy) owiń brązowym paskiem krepiny wysmarowanym po jednej stronie klejem wikolem lub klejem PVA. Podobnie postępuj w przypadku brązowej taśmy florystycznej, lub paska brązowego papieru.

4. Mocowanie główki kwiatu bawełny jest banalnie proste. Aby wyglądała tak, jak moja, przedziej (najlepiej od dołu główkę) całym owiniętym brązową krepiną drutem przez środek kwiatu bawełny. Po przedzianiu kwiatka wysuń ponownie lekko na dół drut i w odległości jakieś 3 cm od jego końca nałóż na drut trochę kleju na gorąco. Ponownie wsuń drut. Wygląda to tak, że jak go wsuniesz do końca główki, cześć z klejem powinna znaleźć się w wacie. Pozostaw kilka milimetrów drutu wystające w górnej części główki. 

5. Teraz na tym wystającym czubku doklej odrobinę ścinków, kilka milimetrowych podłużnych paseczków. Pamiętaj, aby robić to bardzo szybko, i ostrożnie. Klej szybko schnie, i może być widoczny. Na koniec doklej tak samo odrobiną kleju na gorąco dolną część łączenia główki z drutem (dokładnie tam będą łączyć się listki pod główką bawełny). Sprawdź czy bawełna jest dobrze umocowana na drucie i ewentualnie podklej jeszcze odrobinę od dołu.

Floral Stories Workshop Weekendownik

6. Na koniec doklejamy listki do uformowanej główki kwiatu bawełny. Zawsze używaj nagrzanego kleju w pistolecie. Delikatnie doklej od spodu 5 listków w każdej przestrzeni, gdzie kleiłaś klejem pączki kwiatu, czy też dokładnie tam, gdzie przebiega nitka rozdzielająca pąk na 'płatki'. Zrób to tak, aby te kilku centymetrowe listki po naklejeniu tworzyły od spodu kwiatek. Po odwróceniu bawełny we właściwą stronę listki powinny delikatnie (do 1 cm) wystawać po bokach z białego kwiatka bawełnianego. Możesz je jeszcze trochę dokleić do waty, lub zgiąć w stronę pączka. Gałązki są gotowe do aranżacji!

DLA CIEBIE!

Bardzo się cieszę, że zainteresowałam Cię moimi projektami kwiatów z krepiny. Przyjemnie jest obejrzeć zdjęcia natury, a także prac jakie powstają za sprawą tej natury.. Jest to ogromnie inspirujące. Chciałabym móc zawsze otaczać się kwiatami, i zachować ich obraz na długo. Wiadomo jednak, że kwitną one tylko w określonym czasie. Więc tworzę moje papierowe rośliny. Dodatkowo zdecydowałam się zachować ich obraz na nieprofesjonalnym, fotograficznym kalendarzu. Na blogu trwa akcja organizowana przeze mnie: prezent dla moich czytelników i przyjaciół - kalendarz kwiatowy w języku angielskim ze zdjęciami moich kwiatów z krepiny. Dzisiaj gałązki bawełny i te ręcznie robione moje z bawełnianych wacików, oraz z krepiny - kalendarz na styczeń 2021 roku. A tutaj podgląd kalendarza wieńcem złocistym z krepiny na styczeń br. KLIK.
Floral Stories Weekendownik Workshop
W poprzednich artykułach podarowałam między innymi pliki kalendarza grudzień 2022 z gwiazdami betlejemskimi z krepiny (na December 2022), oraz uzupełniłam kartkę kalendarza na miesiąc grudzień 2021 -  December 2021 w oddzielnym poście -bombki botaniczne z krepiny. Jeśli jesteś zainteresowana/ny takimi prezentami (tymi miesiącami), polecam zaglądać w etykietę po prawej stronie bloga - Kalendarz. Tam będą wszystkie wpisy ze stworzonymi przeze mnie kalendarzami dla moich czytelników. Wystarczy obejrzeć kalendarz, i jeśli jesteś chętna/ny, zgłosić się do mnie po odbiór. Za darmo otrzymasz pliki z kartką miesiąca z kalendarza, który następnie sobie wydrukujesz, lub zgrasz na swój pulpit. Warunki pobrania i użytkowania opisałam w pierwszym wpisie KLIK. Zapraszam.

Jeśli jesteście ciekawi z czym łączę bawełnę - zapraszam na post za tydzień :) Pozdrawiam ciepło!


Chcę Wam też napisać kilka faktów o bawełnie. Przede wszystkim jest ona najważniejszą rośliną włóknodajną. Uprawiana w formie krzewów posiada liście i kwiaty. Te drugie przypominają kwiaty hibiskusa. Najbardziej popularne bawełny są żółte. Tak naprawdę to z główek owocu, pojawiających się po przekwitnięciu kwiatu, po ich pęknięciu, wydobywa się włóknisty puch, który po zebraniu, oddzieleniu od suchych części i po oczyszczeniu stanowi bawełnę wykorzystywaną we włókiennictwie. Obecnie kwiat bawełny uprawia się na wszystkich kontynentach oprócz Antarktydy. Jednak pierwszy prawdopodobnie wynaleziono tysiące lat temu a miejsce odkrycia jest dotąd niesprecyzowane. Uznaje się, że mogli ją używać już Egipcjanie jakieś 12 tyś. lat p.n.e. Pewne jest, że jej włókna znaleziono też 7 tyś. lat p.n.e. w jaskiniach Meksyku. Od tysięcy lat uprawiano ją w Indiach, i w całej Ameryce Południowej. Kolejno były też kraje azjatyckie. A z europejskich plantacji popularne są te w południowej Grecji oraz w południowej Hiszpanii.

Jestem twórcą. Jeśli chcesz wykorzystać mój projekt, pomysł, lub zdjęcie - zapytaj mnie. 


10 komentarzy:

  1. Ojej, bardzo piękne dekoracje! Pięknie wyglądałyby w pokoju ozdobionym światełkami. Wiem, że nie starczyłoby mi cierpliwości by je wykonać, ale chciałabym je mieć w swoich wnętrzach! :) Pozdrawiam! włóczykijka z Imponderabiliów literackich

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ to piękne, już wyobrażam sobie, jak gałązki bawełny wspaniale udekorowałyby mój gabinet. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna i niebanalna ozdoba wnętrza:) Widzę dla niej miejsce w swoim salonie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Żałuję,że mam małe mieszkanie, bo uwielbiam stawiać tego typu ozdoby. Może w najbliższym czasie uda się ogarnąć coś o większym metrażu 😅

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja w ubiegłym roku dokładałam bawełnę do stroików. I zapłaciłam za takie gałązki majątek - a tu proszę, można ją zrobić samemu tak łatwo.

    OdpowiedzUsuń
  6. bajeczne te gałązki z waty i krepiny. Patrzę, zaglądam i oczom nie wierzę, że można wykonać takie cuda. Niestety sama nie mam zdolności plastycznych i zawsze wszystko wychodzi mi jakoś koślawo

    OdpowiedzUsuń
  7. ostatnio widziałam właśnie, że takie gałązki stały się bardzo popularne, sama musze je wypróbować, bo na zdjęciach prezentują się świetnie :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękna ozdoba, w życiu bym na to nie wpadła. Super

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeny jakie piękne! Zazdroszczę zdolności do tworzenia takich cudeńków :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ślicznie to wygląda!!! Jeśli tylko zorganizuje troszkę czasu spróbuje wykonać podobne!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz :)

Komentując wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych, które są m.in. wykorzystywane w analizie statystyk poprzez Google Analytics. Blog nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies tak zwanych "ciasteczkach".

Znajdziesz mnie tutaj

Copyright © 2017 weekendownik