niedziela, kwietnia 10, 2022 20

crepe paper palm and orchids, Palm Sunday

Floral Stories Weekendownik Workshop

Kwietna niedziela. Jak zawsze, o tej porze roku na blogu zaczynają się wiosenne tematy. Okres ten jest dla mnie bardzo odżywczy, przyjemny. Kwiaty budzą się do życia. I w moim ogrodzie papierowym już po mału, 'słodko' kwitną kwiaty. Uwielbiam ten czas i zresztą całą wiosnę, kiedy zielenią się listki i trawy, a kwiaty nabierają barwy różu, czerwieni, pomarańczu i żółci. Wielkanoc cenię ponad wszystkie święta właśnie za tę przemianę i nadzieję na lepszy, dobry Czas. Jeszcze chwila i będzie kolejne rodzinne śniadanie ze świeconki, jeszcze moment i podzielimy się jajkiem. Przedtem, wiadomo, jak każda (chyba) kobieta, spędzę trochę czasu na przygotowywaniu do tych Świąt. Jeszcze kilka godzin temu była Niedziela Palmowa.

Floral Stories Weekendownik Workshop


Floral Stories Weekendownik Workshop

W Roku ubiegłym pokazałam Wam mój stroik wiosenny, aranżację świąteczną, jaka była w naszym domu na Wielkanoc. KLIK. Tym razem zamieszczam we wpisie dekoracje jakie stworzyłam szczególnie z myślą o Niedzieli Palmowej, lecz także właśnie o okresie świątecznym. Wiadomo przecież, że palmy, tudzież stroiki palmowe pozostaną we wnętrzu przez cały okres Świąt Wielkanocnych. Choć marzę o tym, aby stworzyć wreszcie palmę ludową z krepiny, taką, jaka jest tradycyjną w Polsce, nadal w mojej głowie przodują nietypowe projekty. Zazwyczaj w kwestii artystycznej działam spontanicznie. Zatem, gdy tylko coś w myślach się pojawi, lub gdy zostanę zainspirowana żywymi kwiatami, wówczas ten projekt staje się moim priorytetem. Dlaczego akurat tym razem 'Palma' Wielkanocna i dlaczego właśnie taka?

Floral Stories Weekendownik Workshop

Floral Stories Weekendownik Workshop

Floral Stories Weekendownik Workshop

Okres przed Świętami Wielkanocnymi to czas wyciszenia i przygotowania do nich. Stąd zwykle u mnie w twórczości dużo jest bieli. I tak już zaczęłam w marcu projekty delikatne, bliskie mojemu sercu: pokazałam Wam białe hortensje. KLIK Z racji, że niedawno oczarowałam się papierową twórczością azjatycką, a sztuka dalekiego wschodu fascynuje mnie od lat, postanowiłam zrealizować projekt z krepiny, jaki mam w zamyśle od pewnego czasu, a mianowicie od chwili, kiedy po raz pierwszy skleiłam storczyka Vanda dla mojego męża. Już wtedy wiedziałam, że to mój osobisty konik, że nie poprzestanę na takim jedynym projekcie storczyka, jak również, że będą inne barwy i rodzaje orchidei -większe, popularne, doniczkowe, czy też takie do bukietów. Storczyk dla mnie jest wiec głównym tematem palmowej dekoracji, ponieważ idealnie komponuje się w stroiku razem z.. palmą.

Floral Stories Weekendownik Workshop

Floral Stories Weekendownik Workshop

Floral Stories Weekendownik Workshop

Większość Polaków, zgodnie z naszą narodową tradycją Niedzielę Palmową kojarzy ze znaną nam kolorową, dekoracyjną palmą ludową. Ta piękna zresztą tradycja sprzyja rękodzielnikom, a także prostym ludziom, którzy w tym czasie zwykle tworzoną swoje barwne palmy z uschniętych źdźbeł,  z suszonych kwiatów, lub po prostu z kolorowych bibuł w połączeniu z bukszpanem. Również kwiaciarnie przygotowują swoje projekty, niekiedy nieco odbiegające od tych typowo ludowych, polskich palm, z większą ilością zieleni i kwiatów. Każdy ma swoją wizję palmy wielkanocnej. 

Floral Stories Weekendownik Workshop

Floral Stories Weekendownik Workshop

Floral Stories Weekendownik Workshop

W różnych krajach 'palma' też wygląda nieco inaczej. Lecz zazwyczaj palma jest gałazką liści palmowych, oliwnych, wierzby, cypisu, bukszpanu, kwiatów, także suszonych. Podstawą takiego ucztowania poprzez dekorowanie liśćmi palmowymi są wydarzenia Biblijne, wjazd triumfalny Jezusa, który przybył do Jerozolimy na osiołku. Mieszkańcy witali Go, kładąc przed Nim liście i gałązki palm. Obecnie wraz z rozpoczęciem Wielkiego Tygodnia, palmy dekorujemy od Niedzieli Palmowej, zanosimy do Kościoła i zostawiamy w domu, aż do spalenia na kolejną Środę Popielcową. Oczywiście palma może być skomponowana z wielu różnych kwiatów i liści. Część sztuczna stroika może pozostać, a część świeża, będzie wypalona. 




W Wielkiej Brytani chrześcijanie tworzą samodzielnie krzyżyki palmowe z liści palmowych, a w Kościołach rozkłada się palmy w formie krzyża. W Ameryce Łacińskiej Palmy wielkanocne to po prostu liscie palmowe, niekiedy udekorowane pojedynczym kwiatem, po procesjach przynoszone są do domu i przez cały Wielki Tydzień rozmieszczane są w domach chrześcijan. Najczęściej wpięte w drzwiach, lub za obrazy święte i za krzyżyki domowe. 



Moja palma to były maleńkie liście bukszpanu na tle mojego projektu - palmy ze storczykiem z krepiny. Tak naprawdę krepinowa dekoracja może służyć przez cały okres Świąt, a nawet na inne okazje. Orchidee wykonałam z krepiny włoskiej w trzech barwach. Białej, żółtej i różowej. Duży storczyk posiada 6 kwiatów (na dwóch krepinowych pędach) o średnicy 10/12/14cm i jest wysokości 60 cm (w doniczce 80 cm). Mniejszy storczyk to trzy kwiaty 10/12/cm i wysokość 40 cm. Gałązki palmowe zrobiłam z krepiny niemieckiej. Są w dwóch wielkościach. Większa gałązka ma wysokość 70 cm, mniejsza 46cm. 



Planuję po niedzieli dołożyć żywy bukszpan do forsycji. Zostanie do momentu spalenia, natomiast stroiki z papieru będą wypełniać wnętrze aż do lata. Jak Wam się podobają takie dekoracje nieco bardziej egzotyczne od klasycznych palm? Stroik z orchideą może być też pięknym upominkiem wręczanym podczas świątecznych odwiedzin, i będzie to z pewnością ozdoba na lata. Poniżej zdjęcie storczyków unsplash.com. 


DLA CIEBIE!

Bardzo się cieszę, że zainteresowałam Cię moimi projektami kwiatów z krepiny. Przyjemnie jest obejrzeć zdjęcia natury, a także prac jakie powstają za sprawą tej natury.. Jest to ogromnie inspirujące. Chciałabym móc zawsze otaczać się kwiatami, i zachować ich obraz na długo. Wiadomo jednak, że kwitną one tylko w określonym czasie. Więc tworzę moje papierowe rośliny. Dodatkowo zdecydowałam się zachować ich obraz na nieprofesjonalnym, fotograficznym kalendarzu. Na blogu trwa akcja organizowana przeze mnie: prezent dla moich czytelników i przyjaciół - kalendarz kwiatowy w języku angielskim ze zdjęciami moich kwiatów z krepiny. Dzisiaj wraz ze świątecznymi życzeniami moje kompozycje palmowe z krepiny (orchidea i palma). W tym artykule kartka z kalendarza na miesiąc kwiecień 2022 roku, Orchids and Palms. Podgląd kalendarza z aranżacją i życzeniami (ubiegłoroczne) na kwiecień 2021. KLIK. Kalendarz April 2021 z kolorową kompozycją, popularnymi kwiatami o tej porze roku, lecz także z tymi kwitnącymi późną wiosną. Narcyzy, róże, eustomy, stokrotki, rununculus z krepiny.

W poprzednich artykułach podarowałam między innymi okładki kalendarza na marzec 2022 roku, z moimi białymi hortensjami z krepiny KLIK oraz uzupełniłam kartkę z kalendarza 2021 (marzec) z uroczymi narcyzami z krepiny - w oddzielnym poście KLIK. Jeśli jesteś zainteresowana/ny takimi prezentami (tymi miesiącami), polecam zaglądać w etykietę po prawej stronie bloga - Kalendarz. Tam będą wszystkie wpisy ze stworzonymi przeze mnie kalendarzami dla moich czytelników. Wystarczy obejrzeć kalendarz, i jeśli jesteś chętna/ny, zgłosić się do mnie po odbiór. Za darmo otrzymasz pliki z kartką miesiąca z kalendarza, który następnie sobie wydrukujesz, lub zgrasz na swój pulpit. Warunki pobrania i użytkowania opisałam w pierwszym wpisie KLIK. Zapraszam.

Jestem twórcą. Jeśli chcesz wykorzystać mój projekt, pomysł, lub zdjęcie - zapytaj mnie. 




20 komentarzy:

  1. Jesteś niesamowita! Gdybym nie wiedziała, że to Twoje dzieło - nikt by mnie nie przekonał, że te kwiaty nie są żywe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Karolina! Sama tak patrzyłam na nie i widziałam żywe. Jednak wiedziałam, że są z papieru!

      Usuń
  2. Istne dzieła sztuki, fenomenalnie pięknie wykonane, jestem pełna podziwu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! Uwielbiam te storczyki. Gdzieś tam ta iskra zadziałała, aby tak wyszły..

      Usuń
  3. Pięknie to wygląda. Zazdroszczę takiego wystroju

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Olu! Taki 'świat' kwiatowy stworzyłam tym razem.

      Usuń
  4. Piękne i takie naprawdę palmowe, jak powinno być. Lubię storczyki, ale nie pomyślałam ,że mogą być tak ładnie wplecione w temat wielkanocny...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę tropikalnie prawda? Ja kocham liście palmowe, podziwiam storczyki. Jedne i drugie są oryginalne. To mnie oczarowało i postanowiłam tak je połączyć w kompozycję wielkanocną. Chyba się polubiły w mojej papierowej wersji. Dziękuję!

      Usuń
  5. Faktycznie liść palmy ze storczykiem, orchideą wygląda u Ciebie bardzo ciekawie, pięknie się komponują!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Asiu! Pasują do siebie. Też tak myślę.

      Usuń
  6. Jak zwykle jestem pod wrażeniem i zazdroszczę talentu:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Gratuluję talentu. Piękne rzeczy tworzysz.

    OdpowiedzUsuń
  8. Po raz kolejny jestem zachwycona tymi pracami! Są olśniewające!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale elegancko one się prezentują! Przepiękne! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Właśnie widzę w nich taką elegancję. Lubię takie połączenie.

      Usuń
  10. Nie mogę się napatrzeć na te twoje cudeńka!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz :)

Komentując wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych, które są m.in. wykorzystywane w analizie statystyk poprzez Google Analytics. Blog nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies tak zwanych "ciasteczkach".

Znajdziesz mnie tutaj

Copyright © 2017 weekendownik