sobota, lipca 07, 2018 11

Downhill Beach najpiękniejsza plaża Irlandii Północnej

Nasze wyprawy na północ Irlandii odbiegają nawet nieco dalej niż odwiedzona ostatnio plaża, która w sumie jest jednym z najwyżej położonych piaskowych miejsc wypoczynkowych w NI, ale wówczas, gdy tam byliśmy kilka lat temu w marcu na Święta Wielkanocne naszym celem były głównie szczyty, klify i wszelkie zabytki wybrzeża Downhill, a także kurort Portstewart. Nie mogliśmy się wówczas spodziewać, że dokładnie w Easter pogoda tak mile zaskoczy temperaturą 20 stopni, i że warto byłoby udać się zjazdem na rozległe plaże ciągnące się od Coleraine aż po Magillan Point, najdalej wysunięty punkt NI.
Tak też wtedy, oczarowani pięknem okolicznych zabytków, jak i teraz po ponad dwóch latach -  wyjątkowością natury tego obszaru - dziś zapraszamy na jej dolną część, na najpiękniejszą według nas plażę Irlandii Północnej - Benone Strand, Downhill Beach. Myślę, że jest to druga tak mocno atrakcyjna plaża jaką widzieliśmy w życiu, i aż trudno uwierzyć, że znajduje się w kraju w którym żyjemy. W kraju, gdzie zwykle temperatury, nawet w lecie nie przekraczają 25 stopni, i zazwyczaj poniżej tej temperatury na tej plaży można głównie spacerować i ją podziwiać, bo jest co.
W tym roku gorąca pogoda zaskoczyła nas do tego stopnia, że nie mogliśmy wręcz wytrzymać, aby tylko relaksować się w ogrodzie. Pomimo miejsca półcienia po jednej stronie przy naszym domu i relaksu w basenie kupionym przy okazji urodzin synka, od momentu rozpoczęcia wakacji przez nasze dziecko nie byliśmy w stanie wysiedzieć tylko w mieście, czy w ogródku. Postanowiliśmy kilkukrotnie wyjechać z naszego miasteczka.  Mamy swoją ukochaną plażę, na którą wybieram się nawet bez męża razem z synkiem (15 min drogi od nas). Udało się tam nawet pływać (woda morska bez ogromnych fal). Nasze skóry nabrały już porządnego koloru lata, ale wspomnienia znad gorących plaż poza miejscem zamieszkania, z Polski w maju, a szczególnie z ubiegłorocznych majowych wczasów w Portugalii, nie pozwalały nam spokojnie przeżywać tego gorącego początku wakacji nie plażując.

Tak właśnie w upalny dzień lipca wyruszyliśmy na północ. Niecałą godzinę drogi od naszego miasta, ukazały nam się: przepiękne Wybrzeże Benone i wjeżdżając od Downhill, plaża o takiej samej nazwie. Wjazd na plażę autem pod przejazdem kolejowym był tego dnia niemożliwy, stąd też musieliśmy chwilę odczekać, aby zwolniło się miejsce parkingowe przed wjazdem na plażę, wiele osób zrezygnowało z pobytu na tej plaży kierując się dalej do kolejnego wjazdu, bliżej zachodniej części Wyspy. Standardowo w Irlandii na tę część plaż można wjechać po piasku na plażę, co jest praktykowane tutaj przez kierowców. My postanowiliśmy zaparkować auto w pobliżu i pozostać na wymarzonej plaży, aby spokojnie wypocząć i móc podziwiać formacje skalne, wjeżdżające pod nimi  pociągi i świątynię Mussenden (Mussenden Temple).

Wyboru nie żałowaliśmy, o czym świadczy najwyższa ocena tej plaży ze wszystkich ostatnio odwiedzonych i porównywalna tylko z Praia dos Salgados w Portugalii. Właściwie, gdyby nie fakt, że woda tutaj w Downhill w Oceanie Atlantyckim była kilka stopni zimniejsza i nie mogliśmy w niej być dłużej niż 15 minut jednorazowo, to oceniłabym irlandzką plażę na najwyższym poziomie. Myślę, że dla osób, które w ogóle nie tolerują chłodnej wody podczas kąpieli - nie będzie to plaża idealna.

My jednak jesteśmy już przyzwyczajeni do niskich temperatur, a bardziej przeszkadzają w czasie kąpieli tylko fale. To jednak kwestia dnia i pogody i trzeba mieć trochę szczęścia. Jako, że my należymy do osób bardzo szczęśliwych (w ciągu ostatnich dwóch miesięcy kąpaliśmy się już kilkanaście razy w morzach, jeziorach i w Oceanie) tak więc tę sferę mamy swobodnie wypełnioną i choć zimne fale nie są nam przeszkodą zanurzyliśmy się tylko dwa razy. Co najważniejsze, woda jest przepięknie czysta, wręcz przejrzysta, słona, i przyjemna.

Przy wjeździe napotkacie domy wczasowe, toalety publiczne, brak jest punktu gastronomicznego. Szerokość piaszczysta plaży jest oczywiście uzależniona od przypływu, odpływu, ale jest to plaża co najmniej dwa razy szersza od tych w Gdańsku, a jej długość to około 7 mil. Właśnie ten odcinek plaży jest jednym z najbardziej malowniczych zakątków NI. Delikatny, jasny piasek otoczony jest wydmami i skałami, a z góry w oddali można podziwiać wyjątkowe widoki na Hrabstwa: Antrim, Derry, i Donegal. Z samej plaży widać dość dokładnie Irlandzki Półwysep Inishowen.

Dwie sceny z filmu "Gra o Tron" zostały nakręcone właśnie na tej plaży. Ponad to plaża wielokrotnie zdobyła już nagrodę Blue Flag (Błękitna Flaga), zgodnie z międzynarodowym programem kąpielisk pod względem jakości wody, działań na rzecz edukacji ekologicznej, zarządzania środowiskowego, bezpieczeństwa oraz jakości usług. Wszystko to ma przejaw w zrównoważonym rozwoju mającym na celu zwiększenie świadomości ekologicznej turystów a także społeczności lokalnych, a możemy rozpoznać taką plażę po powiewającej błękitnej fladze i tablicy informacyjnej.
Przydatne linki:

1. Faktycznie, przepięknie tam! Urocze miejsce!

1. Jak się okazuje, gorące miejsca można znaleźć nawet zupełnie na północy :) Powiem Ci, że plaża ta jest wyjątkowo piękna i ma delikatny, jasny piasek :)

2. Przepiękna plaża i z chęcią bym odwiedziła to miejsce :) ale pewnie nie weszłabym do takiej wody, raczej preferuje ciepłą wodę, ale kto wie może odważyłabym się wejść :)

1. Tutaj w sprzedaży są specjalne kostiumy, dla głodnych kąpieli w tym rejonie. Ja np. uwielbiam dotyk oceanu. To prawda jest chłodny, ale dla mnie to idealne rozwiązanie, bo długo się kąpać nie lubię.:) W maju kąpałam się dość długo w odrobinę cieplejszym Bałtyku, tylko dlatego, że nie było fal :)

2. O to fajnie wiedzieć, to na pewno bym zakupiła takie stroje :) Chociaż mam podobnie jak ty i niezbyt przepadam za długim przebywaniem w wodzie :)

3. Przyznam, że gdybyś nie napisała, iż to Irlandia....ciężko byłoby się domyślić :) Może śmiało konkurować z najpięknijeszymi plażami :)

4. Jak tam jest przepięknie! Cudowne miejsce :)

5. Pięknie i bez dzikich tłumów. Marzy mi się takie miejsce na urlop.

6. Niesamowite miejsce :) Aż trudno uwierzyć, że to Irlandia :)

7. Fantastyczne! Natura jest niesamowita, tworzą c takie miejsca.

8. Piękne zdjecia 😊😊😊 Zazdrosnik się we mnie zrodził, bo byłaś na plaży z "Gry o tron".

Dziękuję za Twój komentarz :)

Komentując wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych, które są m.in. wykorzystywane w analizie statystyk poprzez Google Analytics. Blog nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies tak zwanych "ciasteczkach".