niedziela, maja 05, 2019 17

urodzinowy tort daktylowy, bezowo-kawowy

W ten weekend szczególnie mocno świętujemy, ponieważ mój mąż obchodził na początku maja swoje 40ste urodziny. To ten moment, kiedy wkraczamy w Jego drugą (i zresztą niedługo też moją) połowę życia, i choć tego wieku zupełnie nie czujemy, postanowiłam sprężyć siły i przygotować dla Niego coś wyjątkowego. :) O prezentach i planach imprezowych (i innych ;)) tutaj pisać nie będę, ale przepisem na pyszny tort chętnie się podzielę. To ten z tortów, które są bardzo nietypowe w smaku, są wytworne i smaczne. Na bogato. Przepis główny (który trochę zmodyfikowałam) miałam od Dorodne Pomidory. Tort w wersji pierwotnej robiłam na Święta i mój mąż był tak zachwycony, że zażyczył sobie podobny tort na swoją czterdziestkę. Szczególnie zasmakowały nam daktyle, no i oczywiście połączenie bezy z orzechami. Tym razem dekorowałam całymi daktylami, a nie tylko orzechami, ponieważ zaplanowałam wbić w tort 40 sztuk świeczek z połyskujących kolorach i idealnie się to komponowało. Jeszcze jedna uwaga, użyłam jedno jajko więcej, aby zwiększyć rozmiar okręgów. Tort jest szerszy niż zwykle - 27 cm. Zmniejszyłam ilość cukru, a zwiększyłam ilość daktyli w kremie (które stały się naturalnym słodzikiem). Bardzo polecam, bo tort jest wyśmienity.

Tort bezowy z kremem kawowym i daktylami
Składniki:
Beza: 6 białek w temp. pokojowej, 250 gram cukru, 1 łyżka kakao,1 łyżeczka octu jabłkowego lub winnego,1 łyżka mąki ziemniaczanej, 50 g daktyli, drobno posiekanych, 50 g orzechów włoskich, drobno posiekanych.
Krem: 200 g masła, 70 g cukru pudru,2-3 łyżki alkoholu (amaretto, rumu lub spirytusu),1 czubata łyżka kawy rozpuszczalnej rozpuszczona w 2 łyżkach wrzącej wody lub 3 łyżki b. mocnego espresso, 20 sztuk daktyli
Do przybrania: daktyle (mogą być posiekane orzechy) i nutella z daktyli (przepis tutaj)
Sposób Przygotowania:
  • Białka ubić na sztywno, dodawać po trochu cukier
  • Dodać mąkę, kakao i ocet
  • Delikatnie, ale dokładnie wmieszać bakalie.
  • Na papierze do pieczenia odrysować okręgi o średnicy ok. 25 cm
  • Szpatułką albo szprycą cukierniczą przełożyć masę bezową na dwa papiery.
  • Nagrzać piekarnik 180 stopni i wstawić bezę
  • Piec 5 minut, a później zmniejszyć temperaturę do 140 st.
  • Piec jeszcze około 40 minut
  • Po upieczeniu bezy powinny wystygnąć
  • Masło pokroić na kawałki i mumieścić w misce
  • Miksować z cukrem do białości
  • Wciąż miksując, dodać kawę oraz rum
  • Pierwszy krążek bezowy położyć na talerzu odwrotnie niż się piekł
  • Posmarować kremem i przykryć drugim krążkiem
  • Posmarować resztą kremu
  • Posmarować nutellą daktylową
  • Udekorować bakaliami


17 komentarzy:

  1. Wszystkiego najlepszego dla męża. Mój w tym roku też będzie obchodził 40. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy :) Fajny wiek, taki dojrzały.. :)

      Usuń
  2. Tak się składa, że jutro mam urodziny, ale takiego tortu nie potrafiłabym upiec, nigdy w życiu! Podziwiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak myślę, że to nie jest filozofia :)Myślałam o zamówieniu czegoś pokaźnego (piętrowego), ale zgodnie z prośbą zrobiłam sama :) Powiem, że tort jest przepyszny, choć ukroiłam sobie maleńki kawałeczek - już po torcie prawie śladu nie ma. hihi Tym razem to mąż przybrał na wadze, a ja zgubiłam parę kilo :)

      Usuń
  3. Pięknie się prezentował, niestety ja daktyli bardzo nie lubię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Choć jeszcze lepiej smakował. Ten tort ma w sobie coś takiego, że wciąga smakiem :) Ja się opierałam dwa dni..

      Usuń
  4. Tort cudnie wygląda- powiem Ci szczerze, że jeszcze nigdy nie jadłam tortu z daktylami;0 kusisz:)Wszystkiego najlepszego dla męża:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, to podstawowy przepis od dorodne pomidory i sama byłam zaskoczona, że takie torty istnieją zanim go nie zrobiłam. 'Niebo w gębie' jak to się mówi.

      Usuń
  5. Wszystkiego co najlepsze życzę dla męża ;) a tort wygląda bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję w imieniu męża :) Niech się spełni! :) Pozdrawiam Kochana

      Usuń
    2. Nie ma za co :) ja również ciebie pozdrawiam

      Usuń
  6. Super! Ale ze facet lubi takie rzeczy?! Jestem w szoku. Ja lubię zdrowy styl odżywiania, ale jednak tort to dla mnie musi być PRAWDZIWY tort!

    Najlepszego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój mąż był zachwycony :) a najbardziej ucieszyły Go czerwone róże <3

      Usuń
  7. Tort wygląda naprawdę smacznie, muszę kiedyś spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ależ piękny tort zrobiłaś! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, a wewnątrz według Twojego przepisu :) smaczny!

      Usuń

Dziękuję za Twój komentarz :)

Komentując wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych, które są m.in. wykorzystywane w analizie statystyk poprzez Google Analytics. Blog nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies tak zwanych "ciasteczkach".

Znajdziesz mnie tutaj

Copyright © 2017 weekendownik