sobota, stycznia 26, 2019 20

Lustro w salonie

Zastanawiałam się jak zatytułować ten wpis, jaka tematykę dokładnie wybrać aby napisać Wam o miejscu jakie ostatnio udało mi się wypełnić - nad kominkiem. Kominek nie wszędzie jest spotykany w domach (szczególnie polskich), za to w UK już praktycznie w każdym domu on jest. Wybrałam tematykę lustra, to o nim dziś będzie mowa i to głównie w wersji nad kominkiem. Miejsce w pewnym sensie świeciło od lat pustką w naszym domu. O ile tak mogę powiedzieć.. bo zawsze coś tu wisiało, leżało, a jednak... Lustro miałam na myśli od dawna, ale kiedyś wyczytałam o jego nie najlepszym oddziaływaniu na otoczenie i mieszkających w domu ludzi. A może czegoś nie doczytałam? 
Dzisiaj napiszę, gdzie lustro zawiesić można, a nawet trzeba i jak to zrobić. Oczywiście te porady to będzie tylko dodatek do wpisu, w którym głównie pokażę propozycje luster. Tak naprawdę, nie każdy z Was może w takie zasady - głównie feng shui wierzyć i z nimi żyć w zgodzie. Ponieważ lustrami jestem oczarowana, skupię się głównie na pokazaniu Wam dlaczego lustro jest zawsze na czasie, i zaproponuję Wam również aranżacje. Spora część z Pinterest, a kilka z mojego domu.



Dlaczego w domu powinno być lustro? Nie miałam wcześniej pojęcia, że wielu zwolenników kultury dalekiego wschodu poleca posiadanie tego mebla w domu, a w szczególności - w salonie. Zawsze wydawało mi się, że lustro jest wynikiem narcyzmu, a nawet przekłamania. Możliwe, że tak jest, jeśli lustro jest źle ustawione, źle skonstruowane, lub też, jak niektórzy mówią 'wyszczuplające', 'pogrubiające', czyli łatwiej to ujmując - zniekształcające sylwetkę. Pewnie zauważyliście w niektórych sklepach w przymierzalniach takie lustra, gdy po powrocie do domu, okazuje się, że kupione ubranie zupełnie inaczej na Was leży niż podczas mierzenia w przymierzalni sklepowej?



No właśnie! Ale jeśli przyjąć, że jest idealne, że dobrze odzwierciedla nasz wygląd, i pasuje do wnętrza naszego domu, to wówczas lustro może czynić cuda. Możliwe, że za mocno to ujęłam w słowa, ale tak rzeczywiście jest. Ponieważ lustro prócz podstawowego atutu jakim jest na pewno - możliwość przeglądania się, ma jeszcze kilka innych zalet. Moim marzeniem było piękne lustro, ale nie do końca zdawałam sobie z tego sprawę. A tak naprawdę lustro pozwala poszerzyć horyzonty, nie tylko te namacalne, pozwala przejrzeć się 'w sobie'.. O tym w dalszej części tego wpisu. Marzenie o lustrze spełniłam właśnie teraz i to ten element którego brakowało w naszym salonie.

Teraz trwa duży 'wow' na lustra, podobnie jak z tendencją złotych dodatków, ale może nieco słabiej od 'mody na rośliny w domu'. Ale czemu by nie iść zgodnie z trendem, jeśli on nam pasuje i gdy wiemy, że to właśnie jest dobry detal - jeden z najważniejszych dla naszego codziennego otoczenia, którym jest przecież nasz dom. Potrzeba światła, rozświetlenia, i powiększenia otoczenia to chyba dla mnie największe przesłanki jakimi ja kierowałam się przy wyborze lustra. Wysokie lustro optycznie wydłuża wnętrze, a szerokie poszerza. Tak więc musiało być duże, o jednej tafli, bez znacznych załamań w tafli, z delikatnym szlifem i w masywnej ramie. Większość dni w roku w Irlandii Północnej, gdzie żyjemy, jest szarych, deszczowych, i w domu mimo trzech okien usytuowanych po obu stronach naszego salonu po prostu jest dość ciemno. Myślę też o przemalowaniu ścian na biało (ale to zrobimy na wiosnę). Lustro świetnie rozświetla, szczególnie jeśli umieścimy je naprzeciw jasnych detali.


Lustro jest wręcz obowiązkowym elementem domu zgodnie z kulturą chińską, ponieważ może uleczyć duszę mieszkańców, pobudzić do działania, poprawić energię w przestrzeni. Pamiętajmy, aby lustro powiesić tak, by nie znajdowało się naprzeciw okna, a także w linii prostej, nie ustawione ukosem (tzn. kładąc na półkach, jeśli jest możliwość zawieszenia). Najgorszą z możliwych wersji jest zawieszenie lustra na przeciw drugiego lustra (zdj.) wówczas panuje tutaj nieskończona pustka, i choć pięknie to wygląda, to tak, jak jak w labiryncie, można 'się pogubić'.. Nie wieszajmy luster powyżej szyi, nawet jeśli to pięknie wygląda we wnętrzu, zresztą 'ucięta' głowa chyba w lustrze się nie przejrzy? Poza tym ponoć nie zaleca się lustra w sypialni. Tak naprawdę w każdym pomieszczeniu powinno być tylko jedno lustro, jeśli jest więcej - energia uchodzi. Zatem jedno, a duże lustro jest lepsze od kilku mniejszych. Jeśli powiesimy lustro naprzeciw ważnej dla nas rzeczy (drogocenna ozdoba), lub w sklepach wizawi kasy - to możemy liczyć na powodzenie.

Ja znalazłam już miejsce na lustro, a właściwie to miejsce czekało dość długo na 'udekorowanie' go czymś ogromnym. Moje lustro wisi dokładnie w środku naszego salonu, a odtąd salon stał się głównym, centralnym punktem naszego domu. Wcześniej była nim kuchnia, która jest jeszcze większa od salonu. Ale to już zupełnie inna historia, bo ja zmierzam do tego, aby Wam napisać, że jeszcze nie wiem co na stałe zawiśnie na przeciw lustra, teraz jest to głównie ściana (póki co o kolorze magnolia, ale będzie biała). Nieco niżej jest ciąg szafek i telewizor, których nie widać. Starałam się zrobić idealne zdjęcie, możliwe, że gdzie nie gdzie zobaczycie fragment mnie ;)

Moje lustro jest ogromne, i wisi nad kominkiem. Tej wielkości nie widać na zdjęciu, ponieważ nasz kominek jest też ogromny, i w zasadzie był używany jako półka dla różnych ramek i zdjęć (obudowa jest drewniana). Nie chcieliśmy go przemalować na biało, lub jasno, jak to teraz robią wszyscy dekoratorzy. Mimo iż kominek nie jest bardzo elegancki i nie jest też modelem najnowszym, nie chciałam, aby to wnętrze pokoju dziennego stało się całkowicie klasyczne i eleganckie, więc został taki jak przed zmianami. Zależało mi, aby zostawić ten ciepły element w centralnym miejscu, a nad nim zawiesić eleganckie lustro dekoracyjne, złocone, również drewniane. Takie drewniane meble wnoszą dobrą energię do przestrzeni. Nie chcieliśmy mieć też wnętrza pospolitego i minimalistycznie - nowoczesnego. Skoro jednak aż dwa elementy, zarówno kominek, jak i lustro są w kolorze ciepłym, to musi być coś przełamującego te barwy. I tutaj właśnie ożywiłam to paprocią, a także roślinami.


Już chwilę wcześniej Wam nadmieniłam kolejny atut lustra. Lustra są modne już od wielu wieków, a w przeglądarkach podobnie jak z innymi meblami można poszaleć. Antyczne, rzeźbione, vintage, francuskie, retro, szlifowane, prostokątne, owalne, metalowe (również na czasie), jest tego całe mnóstwo. Zauważyłam jednak, że zarówno w Anglii, w Polsce, we Francji, jak i w innych krajach - jeden styl zawsze jest modny, a teraz szczególnie łączy się go we wnętrzach z minimalistycznymi meblami - to jest lustro w ramie rzeźbionej, ozdobne. Wygląda to tak jakbyśmy dorzucili ten jeden element, bardzo zdobiony, do całości i dzięki temu - zostaje on mocno zaakcentowany. I pełni on swoją funkcję idealnie. Czyli wszystko o czym wspomniałam wcześniej też znajduje swoje zastosowanie, a prócz tego mamy jeden piękny mebel w domu. U nas dawniej były to obrazy, zawieszki a teraz jest to właśnie lustro zdobione. 

Dla zwolenników mniej dekorowanych luster, jest teraz całe mnóstwo propozycji, o ciekawych kształtach. W zasadzie najmodniejsze są te o nieregularnych kształtach, a'la vintage i te które królowały, szczególnie w Ameryce jakieś 50 lat temu - w metalowych oprawach. Wszystko co retro, powraca, w nieco innej odsłonie, ale wraca. Teraz lustra owalne wrzucane są do złotych ram z metalu, niekiedy do drewnianych. Bardzo podobają mi się lustra okrągłe nad kominkiem, jednak z racji posiadania w naszym salonie dużego stolika kawowego dokładnie w tym kształcie, zdecydowaliśmy się na lustro prostokątne. 
Przyszłościowe mogą być lustra stylizowane na starocie, przecierane, szlifowane w koronki tafle. To ostatnio ogromny szał w tym temacie. I wcale nie mowa o antykach, które mają też ogromne ceny. Przeglądałam ofertę kilku salonów, a nawet osobiście oglądałam w salonach meblowych w UK takie lustra. Coś pięknego! Jednak jedynym warunkiem, aby wyglądało to naprawdę świetnie będzie wysoka cena, bo wnętrze sobie dopasujecie (lub lustro do wnętrza). Wykonanie takiego lustra wcale nie jest łatwe, a wiadomo, że wiąże się to z odpowiednimi nakładami finansowymi i z dobrym materiałem. Zresztą pewnie wszyscy wiecie, że już samo klasyczne lustro im większe tym droższe, a w pięknej oprawie jest w stanie kosztować tyle co dobrej jakości kanapa.

Tak więc jeśli marzy Wam się lustro w mozaikę, czy ze specjalnym szlifem, lub z efektem pogłębienia wnętrza - przygotujcie się na ceny rzędu kilku tysięcy złotych. Poczekam i przemyślę, czy ten styl się przyjmie (zdj.), może potanieje ;) To lustra do bogatych i wystawnych pomieszczeń, i mogą znaleźć swoich kupców. A tak poważnie - to zdecyduję się tylko jeśli nasze nowe lustro mi się znudzi. Lub raczej 'opatrzy'? A póki co tworzę przestrzeń wokół lustra, i na przeciw niego, bo czegoś mi tu jeszcze brakuje.. :) I jeszcze takie pytanie do Was, czy też myślicie podobnie jak ja, że olbrzymie lustra świetnie się prezentują w wysokich kamienicach?


20 komentarzy:

  1. Pomysł na nadanie lekkości wnętrzu, optycznego go powiększenia, ale też wprowadzenie dodatkowych ciepłych barw. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, u nas się sprawdziło :) Jestem bardzo zadowolona z efektu, choć wnętrze jeszcze nie jest wykończone :)

      Usuń
  2. Piękne inspiracje, Twoja aranżacja też świetna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) Moja aranżacja jest niewykończona :) czekamy na dodatki, które staną obok lustra, to będą także kwiaty. Poza tym wnętrze ożywią fotele koktajlowe przy kominku, w bardzo żywym malinowym kolorze. Nawet sznurek do fotela brazylijskiego będzie wymienione (aktualnie w drodze). ;) No i ściany.. Ale już bardzo się cieszę z efektów, a przede wszystkim z lustra :)

      Usuń
  3. Bardzo mi się podobają takie aranżacje z lustrem, zwłaszcza w ozdobnej złotej ramie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam ten sam gust :) i cieszę się, że odnalazłam idealne lustro, o którym zawsze marzyłam :)

      Usuń
  4. Chyba muszę pomyśleć o lustrze w salonie... Nawet nie wiedziałam, że lustra mają taką moc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, ja myślałam, że mają nieco odmienną moc :) ale wiem, że lubię swoje nowe lustro, a ono 'lubi' mnie :)

      Usuń
  5. Każde z wnętrz które pokazalaś z udziałem lustra bardzo mi się podoba, dlatego jestem na tak!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O dziękuję, mam tego znacznie więcej na Pintereście :) Podoba mi się tyle aranżacji, że najchętniej bym co rok zmieniała wystrój w domu :)

      Usuń
  6. u mnie na pewno postawię wielkie lustro w złotej ramie na kominku :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To będzie cudownie wyglądało :) jestem pewna! :)

      Usuń
  7. Pięknie, kobieco i wyczerpująco - w sumie lustro to jeden z najważniejszych mebli. Każda kobieta powinna przeczytać ten artykuł. Polecam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, właśnie tak to czuję, i wiem, że my wszystkie kobiety lubimy ten mebel mieć w posiadaniu :)

      Usuń
  8. Lustro jest piękne i czytałam, że polecane przez ekspertów feng shui. Gdy w jadalni odbija się jedzenie to przyciąga obfitość. Zastanawiam się tylko, czy jak kominek będzie nagrzany, to nie wpłynie niekorzystnie na samo lustro? Mam nadzieję, że nie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo Iwonko :) Nie wiem czy ta obfitość pod względem jedzenia byłaby wskazana u nas, bo nie należymy do najmniejszych osób ;) a już naprawdę nie mamy chęci bardziej dozować sobie spożycia pokarmu ;)
      W kwestii kominka, używamy go dość sporadycznie, i prawdę powiedziawszy bardziej nagrzewa rury, niż zewnętrzną część przed kominkiem. Gdy kominek grzeje są ciepłe kaloryfery, i lekko ściana. Myslę, że nie będzie miało to żadnego wpływu na lustro, szczególnie, że od lustra do wylotu kominka jest aż 1 metr.

      Usuń
  9. To z głównego zdjęcia skradło moje serce. Jest przepiękne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo, prawdę powiedziawszy mogłoby być dużo lepiej, nie widać szlifów. Byłoby znacznie ładniej widać efekt lustra gdybym miała zorganizowaną przestrzeń na ścianie przeciwnej ;) a tak musiałam robić centralnie fotkę i ogarnąć to co było wewnątrz lustra ;) mam nadzieję, że rozumiesz co mam na myśli ;)

      Usuń
  10. Świetne aranżacje! To lustro u Was to strzał w dziesiątkę :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękne, naprawdę inspirujące aranżacje!Kilka z nich nawet sobie zapisałam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz :)

Komentując wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych, które są m.in. wykorzystywane w analizie statystyk poprzez Google Analytics. Blog nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies tak zwanych "ciasteczkach".

Znajdziesz mnie tutaj

Copyright © 2017 weekendownik